torstai 9. elokuuta 2007

Vaikutelmia ja ideoita

Onko sinulla jo omia kokemuksia sosiaalisista verkkotyöskentelyn välineistä (esimerkiksi blogit tai wikit)? Oletko päässyt sivusta seuraamaan bloggaamista, wikinöitä tai muuta yhteisöllistä verkkotoimintaa? Millaisia ajatuksia aihepiiri herättää? Olisiko sinulla ideoita omaan työhösi soveltuvista toteutuksista?

Vastaa kommentoimalla tähän viestiin. Roskapostin välttämiseksi kommentoinnissa on sanavahvistus.

6 kommenttia:

Marjaana kirjoitti...

Suunnittelen, että käytän tällaista blogia äidinkielen tunneilla luokkablogina, johon kirjoittelemme kirjoitelmia ja sitten kommentoimme. Olen Pian opastukessa tutustunut blogien luomiseen ja nyt on sitten aika melskata ensin itse ja sitten kutsua oppilaat mukaan. Katsotaan, mitä tästä syntyy, jotain kuitenkin!

Tiina kirjoitti...

Moi!

Marjaana, hyvä idea käyttää kirjoitelmien kommentointiin!

Itse tein viime keväänä yhteistyötä toisen koulun open ja opiskelijoitten kanssa. Eli avasimme blogitus-ilmaisblogin ja perustimme novellikeskustelut ryhmittäin. Yllättävää oli, että blogikeskustelu tuntui monesta vieraalta, ja monesti piti korostaa, että kirjoitamme hyvää kieltä blogeissa ja puhumme ko. aiheesta eli juuri niistä luetuista novelleista. Kaiken kaikkiaan kokeilu oli mukava lisä äidinkielen tunneille!

lerppu kirjoitti...

Hei!
Rohkaisevia ideoita, kiitos! Itselläni on suunnitelmissa teettää 9. luokan uskonnon ja äikän integrointia nuortenkirjojen tematiikasta. Suunnittelin, että rinnakkaisluokkalaiset muodostaisivat oman lukupiirin, jolloin keskustelu olisi luontevampaa kuin oman luokan kesken sijoittaa nettiin. Tällainen bloggailu soisi siihen mainion mahdollisuuden, mutta voitteko kertoa, kuinka te sen käytännössä toteutitte? Minulla ei ole täällä Piiaa...

sarih kirjoitti...

Tämä on neitsytvierailuni missään blogissa ja koska tunnen oloni jotenkin epämukavaksi (kirjoitan sähköpostiini tulvivien "Sinut on kutsuttu"-viestien henkisestä painostuksesta)uskon aikaa vielä kuluvan ennen kuin tästä mitään mieluista työvälinettä syntyy. Jotain tämänsuuntaista toki oli, kun kahtena vuonna peräkkäin luokkani kanssa kävin toisen espoolaiskoulun oppilaiden kanssa lukupiirikeskustelua opit-ympäristössä. Mutta koen, että tekniset ongelmat usein ylittävät ala-astelaisilla saavutetun edun, varsinkin jos raukoille sattuu niin avuton opettaja, joka joutui jo vaihtamaan blogisalasanaansakin ennen ensimmäistäkään blogivierailua, kun oli nääs päässyt unohtumaan!

Anne O kirjoitti...

Hei,
Ideanne ovat tosi hyviä, mutta huomaan, että minäkin tarvitsisin "Pian" tänne tukipilariksi eli jostain pitäisi saada varmaan koulutus "Kuinka teen oman blogin", nyt kun vihdoinkin tiedämme, mitä nämä ovat!

Anne O.

lerppu kirjoitti...

Hei!
Sain kerrankin aikaiseksi toteuttaa huimat ideani... Eli tuossa aiemmassa kommentissani jo kuvailin suunnitelmaani. Nyt hanke on edennyt siihen pisteeseen, että bloggailut on bloggailtu, ja oppilailta on tullut sen verran kannustavaa palautetta, että taidan ottaa pian uusiksi.

Perustin siis uskonnon ja kirjallisuuden opiskelun integroimiseen oppilaille salasanalla suojatun blogin, jossa he rinnakkaisluokkalaisten kesken keskustelivat lukemistaan nuortenkirjoista lukupiireinä. Käytin blogipohjana Vuodatusta, koska se näytti helpommalta kuin tämä - siinä ei tarvinnut mitään googletilejä. Tosin siinä on ihan olematon kirjoitustila kommentointiin; on hankalaa, kun ei näe tekstistään kuin muutaman rivin. Oppilaat käyttivätkin paljon wordia, ja liittivät tekstinsä sieltä.

Teknisesti homma toimi hienosti ja sisällöllisestikin melko mallikkaasti. Joidenkin keskustelut olivat ihan mestariluokkaa. Suurimmat ongelmat tulivat kirjojen kierrättämisessä, joku sai kirjansa vasta silloin, kun olisi pitänyt jo keskustella. Vielä kaikki ysiluokkalaisetkaan eivät osaa ottaa vastuuta edes omastaan saati toisten työskentelyn onnistumisesta.

Tällaisista kysymyksistä oppilaat keskustelivat:
Esitelkää päähenkilöt ja keskeiset sivuhenkilöt. Tämän jälkeen paneutukaa päähenkilöiden kehittymiseen ja kasvamiseen:
Millaiset ovat päähenkilöiden elämäntilanteet alussa? Mitä yhteistä ja mitä erilaista niissä on? Millaiset ovat henkilöiden taustat? Millaisia ihmissuhteita henkilöillä on? Miten päähenkilöt muuttuvat tapahtumien edetessä? Mitä asioita päähenkilöt arvostavat ja mitä väheksyvät? Kuinka muut ihmiset heihin suhtautuvat?

Pohtikaa romaanin teemaa eli sitä, mitä kirjailija on halunnut teoksellaan sanoa. Teemalla tarkoitetaan sanataideteoksen keskeisintä sanottavaa, ydinajatusta, juoka tulee esiin inhimillisten tunteiden kuvauksessa, teoissa ja tapahtumissa, ongelmissa ja niiden ratkaisuissa. Teema voi myös ilmetä opetuksen tai moraalisen sanoman muodossa. Miten yhdistätte teoksen teeman yhdeksännen luokan uskonnon oppisisältöihin?

Oppilaat kyllä kokivat, että tällä tavoin työskenneltynä oppiminen on syvällisempää kuin perinteinen oppikirjan tankkaaminen, kun joutuu itse pohtimaan ja päättelemään sekä peilaamaan omia käsityksiään muiden ajatuksiin. Monelle osui myös valitettavan ajankohtainen kirja, mm. Terhi Rannelan teokset Taivaan tuuliin ja Puhdas valkoinen, jotka liippaavat pelottavan läheltä viimeviikkoisia murheellisia tapahtumia.